ACTIVITIES

BACK
jornada-escoltar-el-public-presencial-digital-i-potencial-en-temps-de-distancia-social
02.11.2020 - Communication 2020

Jornada: escoltar el públic presencial, digital i potencial en temps de distància social

24, 25 i 26 de novembre

Matins d'11:30 a 14:00 h

Webinars

 

Ja fa anys que venim dient que vivim en un món d’incerteses. Tanmateix poc ens podíem pensar que arribaríem a trobar-nos en una situació tan extrema com la que ha generat el coronavirus.

 

A partir de mitjan març els museus van tancar, així com tots els altres equipaments culturals. El confinament va decretar el tancament de centres, l’anul·lació d’exposicions i activitats, i la majoria de la població vam restar tancats a casa. A més, la pandèmia ha estat un fenomen global, amb els efectes devastadors que ha tingut i està tenint en el turisme.

 

Com no podria ser d’una altra manera, els museus van activar els seus recursos digitals: visites online, conferències en streaming, jocs virtuals, etc. I a partir de la reobertura −alguns al juny, altres més tard− s’han pres totes les mesures de seguretat que ha calgut per assegurar la salut tant dels visitants com dels equip de treball.

 

Ara més que mai, és indispensable que els museus ESCOLTIN ELS SEUS PÚBLICS, des dels més pròxims (els amics i les amigues així com els que volen estar connectats i rebre informació periòdica), els centres d’ensenyament, els visitants locals i els altres grups d’interès.

 

La Jornada de l’OPPCC d’enguany vol trobar la resposta a algunes preguntes: han canviat els hàbits i les pràctiques culturals de la població, i la seva percepció de com poder tornar a visitar museus? Què espera la gent de la visita a un museu? De quina manera els museus es poden posar en contacte amb la població per escoltar i conèixer els seus interessos i motivacions?

 

No es tracta només d’establir unes metodologies que donin informació als museus per saber què opina el seu públic real i potencial, sinó que també, i segurament sobretot, es tracta de mantenir el contacte, de transmetre empatia, d’explicar novament que els museus estan al servei de la societat i que volem fer el viatge junts.

 

Així, la Jornada d’enguany, amb el format digital que hem anat aprenent en els darrers mesos, tractarà de donar una mica de llum en el paisatge d’incertesa, en la boira en la que estem instal·lats, per tal que els museus tinguin eines i informacions, veus i estímuls que els ajudin a reprendre i a mantenir el contacte amb la societat a la qual donen servei.

    PDF

  • Programa 5a Jornada de l'OPPCC  
  • Currículums dels ponents de la Jornada  
  • Ana Moliner - Presentació dels resultats de l’Enquesta sobre Consum Cultural en temps de confinament  
  • Antoni Laporte - L’impacte de la pandèmia en la pèrdua de públics presencials  
  • Montse Peñarroya - Aprendre a escoltar al teu públic a través de les xarxes socials i internet  
  • Xavier Ulled - L’impacte de la pandèmia en els públics digitals  
  • Marta Sáez - Anàlisi dels indicadors de patrimonigencat i visitmuseum  
  • Albert Sierra - Reflexions públics digitals  
  • Conxa Rodà - Iniciatives digitals dels museus per seguir connectats amb els visitants  
  • Marie Hobson - L'aplicació de les tècniques qualitatives per escoltar els públics. Presentació de cas  
  • Marta Ponseti - Tres museus catalans a l’escolta dels seus públics. MCNB  
  • Mireia Mayolas - Tres museus catalans a l’escolta dels seus públics. MMB  
  • Mercè Sabartés - Tres museus catalans a l’escolta dels seus públics. FJM  
  • Xavier Roigé - Iniciatives dels museus per connectar amb els seus públics en temps de pandèmia  

    Videos

  • Ponsa, A.; Nadal, J. - Obertura i presentació de la 5a Jornada de l'OPPCC  
  • Ariño, A. - Les pràctiques culturals de la població en temps de pandèmia  
  • Moliner, A. - Presentació dels resultats de l’Enquesta sobre Consum Cultural en temps de confinament  
  • Laporte, A. - L’impacte de la pandèmia en la pèrdua de públics presencials  
  • Peñarroya, M. - Aprendre a escoltar al teu públic a través de les xarxes socials i internet  
  • Ulled, X.; Sáez, M.; Sierra, A. - L’impacte de la pandèmia en els públics digitals  
  • Rodà, C. - Iniciatives digitals dels museus per seguir connectats amb els visitants  
  • Hobson, M. - L’aplicació de les tècniques qualitatives per escoltar els públics: presentació de cas (versió ENG i CAT)  
  • Ponseti, M.; Mayolas, M.; Sabartés, M. - Tres museus catalans a l’escolta dels seus públics  
  • Roigé, X. - Iniciatives dels museus per connectar amb els seus públics en temps de pandèmia  
  • Gassó, M. - Cloenda de la 5a Jornada de l'OPPCC