Textos expositius centrats en els públics. L’avaluació al servei de la transmissió de continguts
La Jornada se centra en les metodologies i les dinàmiques que permeten redactar i avaluar els textos que els museus proposen en les seves exposicions, ja siguin permanents o temporals. Aquestes metodologies són igualment aplicables a altres suports de comunicació com, per exemple, a les audioguies, els continguts de la web, de les apps, els fulletons, etc.
Diversos investigadors han analitzat des de fa anys aquesta situació. Una de les professionals més reconegudes en aquesta matèria és Beverly Serrell, que aquest mateix 2024 ha publicat, juntament amb Katherine Whitney, la 3a edició actualitzada del llibre Exhibit Labels. La 1a edició és de 1996 i va esdevenir una referència de lectura obligada sobre el tema. Els escrits de Serrell són fruit d’anys d’anàlisi de moltes exposicions en museus de tot tipus.
Els estudis de públic recomanen utilitzar les diferents tècniques d’avaluació seguint l’esquema clàssic de l’avaluació d’exposicions segons la fase de desenvolupament en la que es trobi: avaluació frontal o preliminar (en la fase de conceptualització), avaluació formativa (en la fase de disseny), avaluació sumativa (un cop l’exposició ja està oberta al públic) i, eventualment, avaluació correctiva. L’avaluació formativa consisteix en l’ús de prototips i maquetes per avaluar la transmissió dels missatges i continguts i, molt especialment, dels textos en l’espai expositiu. Aquest tipus d’avaluacions seran presentades per Cathy Sigmond de Kera Collective, una consultora especialitzada en museus.
Natalie Buy i Yiman Lin presentaran la feina que realitza el British Museum per ajudar als visitants a donar sentit a les col·leccions i per fer exposicions efectives a partit de la recerca sobre el nivell de coneixement dels visitants, les seves motivacions i els seus comportaments durant la visita.
El cas de la nova exposició del Museu d’Arqueologia de Catalunya, presentat per Arturo de la Oliva, servirà per il·lustrar com acostar les col·leccions als públics mitjançant els textos de les exposicions.
En resum, la jornada pretén aportar diferents aproximacions sobre l’anàlisi dels textos en exposicions, així com diverses eines per aconseguir textos que tinguin una major capacitat per facilitar la lectura als visitants, tot transmetent els principals missatges amb major efectivitat.