Jornada: l'impacte de la gratuïtat en la freqüentació dels museus
Dimarts 8 octubre 2019
Auditori del MACBA,
Plaça dels Àngels, 1
08001 Barcelona
La gratuïtat dels museus estimula la freqüentació? Aquesta és una pregunta que el sector del patrimoni cultural es planteja des de l’inici dels temps.
Algunes veus argumenten que tractant-se d’un bé públic que fomenta el coneixement, els museus han de ser igual de gratuïts que, per exemple, les biblioteques públiques. El servei que l’equipament patrimonial presta a la comunitat per a la qual treballa no casa amb el cobrament d’una entrada per gaudir, aprendre i emocionar-se amb el patrimoni. A més, els museus conserven la memòria col·lectiva i, per tant, no es pot cobrar una entrada per a aproximar-se als objectes que són el reflex de la nostra història i la nostra gent. El preu discrimina i és una barrera a l’accés especialment entre aquelles persones amb menors recursos econòmics. El recent interès en el desenvolupament de noves audiències també recomana no cobrar entrada, doncs no podem posar limitacions a aquelles persones i col·lectius que encara desconeixen el valor que el patrimoni els hi pot aportar.
En el camp contrari se situen aquelles altres veus que consideren que és recomanable cobrar entrada. Arguments com “allò que no es paga no es valora” són sovint esmentats, mentre d’altres consideren que la barrera no està en el preu sinó en l’educació i el capital social i, en conseqüència, aquelles persones que no hi estan interessades no deixaran d’anar al museu pel fet que calgui pagar una entrada. Altres argumenten que cobrar entrada genera uns recursos per als museus que sempre han estat escassos. Finalment, la gran pregunta és: qui ha de pagar pel patrimoni? el visitant que en gaudeix o bé tota la comunitat via impostos.
L’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya, en la seva vocació de suport als museus i altres equipaments patrimonials del país en el coneixement dels seus visitants i usuaris per crear, mantenir i desenvolupar noves audiències i millorar l’ús social del patrimoni cultural, dedica la seva quarta Jornada anual a l’avaluació que la gratuïtat i el cobrament d’entrada tenen en la freqüentació dels visitants.
La Jornada d’enguany està dedicada a posar al dia els coneixements que tenim de la repercussió de la gratuïtat (i del cobrament) en la freqüentació. Des de l’Observatori dels Públics es vol aportar evidència empírica que permeti tenir una millor informació per a la presa de decisions en relació al cobrament, o no, d’entrada en els equipaments patrimonials.
- CV ponents jornada
- Programa 4a Jornada OPPCC
- Documentació sobre l'impacte de la gratuïtat en la freqüentació als museus
- Andrew Lovett - L’impacte de la gratuïtat versus cobrar entrada en els museus a Gran Bretanya
- Pau Rausell - Preu dels museus i comportament dels usuaris: algunes consideracions des de l'economia
- Antoni Laporte i Xavier Ulled - Cartografia dels preus dels Museus de Catalunya
- Ana Vico - L'impacte e la gratuïtat els diumenges a la tarda al Museu Marítim de BCN
- Madeline Carey - Els públics de dissabte a la tarda al MACBA amb el patrocini d'Uniqlo
- Carreté, JM.; Ibar, E.; Nadal, J. - Benvinguda i presentació de la quarta Jornada de l'Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya
- Lovett, A. - L’impacte de la gratuïtat versus cobrar entrada en els museus a Gran Bretanya (versions en català i anglès)
- Rausell, P. - Preu dels museus i comportament dels usuaris: algunes consideracions des de l'economia
- Laporte, A.; Ulled, X. - Cartografia dels preus dels museus a Catalunya
- Taula rodona 1: presentació de casos de gratuïtat per incentivar la visita a Catalunya
- Taula rodona 2: gratuïtat, pagament i incentius per a una major participació de la comunitat