ACTIVITATS

TORNAR
jornada-coneixent-els-publics-virtuals-dels-museus
19.07.2017 - Comunicació 2017

Jornada Coneixent els públics virtuals dels museus

En la societat digital actual, les noves tecnologies han deixat de ser noves. Vivim la 4a Revolució industrial basada en la transformació digital que ha alterat dràsticament la vida de les persones.

 

Aquesta transformació digital ha generat el món hiperconnectat en el que vivim, a partir de la integració d’internet i, sobretot, dels dispositius mòbils al nostre dia a dia. Aquest escenari ha canviat la manera en que ens comuniquem i interactuem, introduint amb força el món virtual a les nostres vides.

 

Ja fa anys que els museus s’enfronten a aquest repte: el món ha deixat de tenir límits. Així ho veia Sir Nicholas Serota, qui va ser director de la Tate Gallery, el 2009:

El futur dels museus pot estar radicat en els edificis que ocupen però s’adreçaran a públics d’arreu el món – un lloc on persones de tot el món conversaran. Les institucions que assumeixin aquesta idea més ràpidament i la facin arribar més lluny seran les que tinguin més autoritat en el futur. Sir Nicholas Serota, The Museum of the 21st Century, London School of Economics, 7 juliol 2009.

 

En els últims anys, són molts els museus que han assumit aquest repte i desenvolupen estratègies per obrir-se al públic global, que constitueixen els visitants virtuals.

 

Així, l’Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya, en la seva vocació de suport als museus i altres equipaments patrimonials del país en el coneixement dels seus visitants i usuaris per crear, mantenir i desenvolupar noves audiències i millorar l’ús social del patrimoni cultural, dedica la seva segona Jornada anual al coneixement dels visitants virtuals dels museus.

 

L’objectiu de la Jornada és doble. D’una banda, donar a conèixer el potencial de les eines de comunicació digital (web i xarxes socials) per conèixer millor els públics dels museus i altres equipaments patrimonials: visitants reals, visitants virtuals i públic potencial. D’altra banda, aportar eines a aquells professionals de museus per millorar la seva comunicació i avaluació de la comunicació online.

    ENLLAÇOS

  • Barenblit, F.; Puig, Ll., Nadal, J. - Benvinguda i presentació de la segona Jornada de l'Observatori dels Públics del Patrimoni Cultural de Catalunya  
  • Elena Villaespesa - Anàlisi de l'experiència digital al museu: estratègia, avaluació i cultura de dades  
  • Sònia López - Avaluar els visitants virtuals de la web: avantatges i limitacions de Google Analytics  
  • Pilar Delgado - Avaluar els seguidors a les xarxes socials: el cas d'Instagram als museus de Barcelona  
  • Marc Santandreu - Avaluar les opinions a les xarxes socials. Com analitzar i interpretar el que es diu a les xarxes  
  • Taula rodona: El coneixement dels públics gràcies als mitjans digitals. Perspectives de futur  

    PDF

  • Programa segona Jornada OPPCC  
  • Presentació Elena Villaespesa - Anàlisi de l’experiència digital al museu. Estratègia, avaluació i cultura de dades  
  • Presentació Sònia López - Avaluar els visitants web amb Google Analytics  
  • Presentació Pilar Delgado - Avaluació dels seguidors a les xarxes socials. El cas d'Instagram als museus de Barcelona  
  • Presentació Marc Santandreu - Avaluar les opinions a les xarxes socials. Com analitzar i interpretar el que es diu a les xarxes